Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tam i tam

Dohady jestli patříme na Západ a v žádném případě ne na Východ jsou zbytečné a trapné. Přesněji řečeno, je to především zviditelnění samotných hlasatelů té jediné a univerzální pravdy. 

Pokud máte jen jeden neměnný názor, pokud odmítáte diskutovat, pak raději nečtěte. Budete se zbytečně rozčilovat.

Jsem Čech, vlastně podle narození Čechoslovák. Každý občan na tomto území by měl být označován jako Čech a ne český občan původem z Maroka, český občan původem z Vietnamu atd. Myslím, že už jsem kdysi zmínil krásnou hlášku vietnamského prodavače: „My Češi si musíme pomáhat.“ Souhlasím a v případě potřeby mu rád pomohu.

Máme okolo sebe mnoho pracujících Poláků, mnoho Ukrajinců a dalších. Slováky nepočítám. Díky základní vojenské službě, která s oblibou delegovala Čechy na Slovensko a naopak je mezi námi mnoho smíšených manželství s příbuznými na východě. A až na výjimky jsme jedna parta.

Pro fanatiky hlásající rozbroje a směřování výhradně na Západ mám příběh, který se skutečně udál. A od té doby, ať se líbí – nelíbí, jsem ve středu Evropy a kontakty hledám na všechny světové strany. A protože vím, že jemná ironie nebo nadsázka se těžko chápe, tak budu tvrdě realistický.

Bylo to po oné „pomoci spřátelených armád“. Pamětníci vědí, že s výjimkou některých funkcionářů a kariéristů se to nelíbilo nikomu. Dokonce většinou ani členům KSČ. Mám řadu známých, kteří tehdy ze strany dobrovolně vystoupili, nebo byli odejiti.

Vrchnosti se tento stav nelíbil a tak začaly nepříjemnosti. Tzv. prověrky. Aby se zjistilo, kdo si zaslouží dobré místo, tedy přesněji, jak ze stávajících pozic vyhodit jedny, aby se na jejich místa mohli dostat jiní. (Dnes tomu říkáme lustrace.) My nestraníci jsme netušili co nás čeká, i když se prý v Česku všechno vykecá.

I mě si pověřená komise zavolala na kobereček.  Bylo nutno zjistit, jestli si jako příslušník pracující inteligence zasloužím své pracovní zařazení nebo budu přeřazen jinam. (Kde bych si vydělal o nějakou stovku víc.) V naší komisi byli naši nadřízení, vesměs slušní lidé. Pro ideologické bojovníky dodávám, že např. přímému nadřízenému jsme neříkali soudruhu vedoucí, ale pane M. A padla jediná otázka, otázka, kterou jsem nečekal: „Tak nám Karle řekni, jaký máš vztah k sovětským lidem!!!“ Pro svou mladickou vyjevenost jsem ani moc nepřemýšlel. (Ale rozlišoval jsem lidi, papaláše a lampasáky.) Mezi lidmi jsem rád dodnes a tak moje odpověď zněla:  „Stejně dobrý, jako ke všem lidem na světě.“

Zdálo se mi, že členové komise přímo zajásali: „Já jsem věděl, že se na tebe můžeme spolehnout“, řekl šéf. Stejně dopadli i kolegové a vedení bylo spokojeno, jak dobře pracuje s uvědomělými lidmi. Jinde na tom byli hůř a zajímavé je, že kádrový fanatismus byl většinou vyvolán práskači mimo kolektiv. Z našeho kolektivu byl odejit také jeden. A nevím, jestli neprozradím moc, ale říkalo se, že jako sportovec a fanda byl přeřazen kvůli nadšené oslavě tehdejšího skvělého vítězství našich hokejistů nad sovětskou sbornou na základě stížnosti ze svého bydliště.

Nelhal jsem. Dodnes mám rád lidi. Kluci s kluky mohou být parťáci a děvčata s děvčaty kámošky bez ohledu na vizáž. Takže jezděme na západ i východ, stejně jako na sever a jih. Když mně to prošlo tehdy, musí vám to projít i dnes. Všude žijí dobří i špatní lidé. Liší se jen zvyky a názory, které do nich nacpe současná společnost. A stále platí, že půjdete-li dost dlouho na západ, vrátíte se z východu. Pro vás ještě platí: Já jsem Já.

I když jsem Čechoslovák, jsem všudezdejší. Buďte taky.

Autor: Karel Ryšán | neděle 18.2.2018 9:44 | karma článku: 24,47 | přečteno: 432x
  • Další články autora

Karel Ryšán

Čekám a čekám…

Snad se mýlím, snad trpím demencí, ale zpravodajství nerozumím. A trpím dalšími a dalšími nezodpovězenými otázkami.

25.9.2019 v 13:25 | Karma: 25,64 | Přečteno: 764x | Diskuse| Ostatní

Karel Ryšán

Jak rozumět informacím!

Nebojte se, nebudu vrtat do politiky, i když se to nabízí. Příklad jak různý může být výklad téhož najdete na každém rohu.

17.8.2019 v 14:25 | Karma: 12,84 | Přečteno: 472x | Diskuse| Společnost

Karel Ryšán

Proč jsem optimista?

Protože jsem pochopil, jak se časy mění k lepšímu. Jsem šťastný, že jsem se dočkal. Konečně vidím v nepřetržitém řetězci voleb kandidáty, kteří mohou lidem prospět.

8.3.2019 v 9:21 | Karma: 12,35 | Přečteno: 369x | Diskuse| Politika

Karel Ryšán

Svaté pravdy

Na každé stránce, monitoru, displeji i obrazovce jsme nepřetržitě upozorňováni na fejky, houxy a další děsy. Přitom je známo, že každý člověk má svůj pohled na věc, takže dohledání správné pravdy je těžké.

1.3.2019 v 8:30 | Karma: 15,71 | Přečteno: 215x | Diskuse| Společnost

Karel Ryšán

Na obranu paní Schillerové

S paní ministryní nejsem ani příbuzný, ani známý, vlastně ji vůbec neznám. To pro informaci rozhořčených diskutujících.

24.2.2019 v 9:16 | Karma: 38,25 | Přečteno: 2315x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  12:23

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:20

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

TOP 09 padají preference, Langšádlová si vytáhla Černého Petra, říká politolog

25. dubna 2024  12:16

Ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě. Rozhodla se podat demisi....

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno 

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

  • Počet článků 530
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 907x
Autor je zvídavý a v tom je ten problém. V přírodních a technických vědách je poznání v určitém čase jednoznačně dané. Ve společenských má deset lidí jedenáct názorů, samozřejmě správných. Jak si vybrat? Například na blogu. Pokud máte dojem, že některé věci zlehčuje, tak máte pravdu. Když už lepší možnost nemá.

Seznam rubrik