Odstartováno

Začal nový školní rok. Tuto událost si užívají rodiče školáků a zvláště školáci samotní. Kantoři načerpali sil a vrhají se do práce. Je škoda, že veřejnost nevěnuje více pozornosti těm, kteří to všechno řídí.

Každou chvíli slyšíme, že je nezbytně nutné vnést do školství nové metody, nové poznatky, nové myšlenky. Nejsem si jist jaké. Před několika hodinami jsem míjel na silnici varování, že pomalu je někdy víc než rychle. Také si vybavuji případ stařenky, na první pohled obyčejné ženské, která ještě ve vysokém věku ovládala zbytky gymnaziální latiny. Kdo z vás to umí?

Přes trvalé experimenty (devět tříd, osm tříd, jednoletý učební kurz, tříletá SŠ, čtyřletá SŠ atd.) začal vývoj nejnovější české školy převratným vynálezem platit školy od kusu. Tedy od žáka. Odborníci nic netuší o obecně platném statistickém rozdělení, tedy platném i pro inteligenci. A tak školy, chovající se tržně lanaří. Škol je mnoho a bývají i poloprázdné. Slyšel jsem o střední škole, kde prý přijali ke studiu velmi inteligentního šimpanze. Samozřejmě i s asistentem, protože žák neumí jinou řeč než znakovou. To byste se divili, kolik pojmů náš příbuzný dokáže vyjádřit. Nepochybuji, že úspěšně odmaturuje.

Kdysi se vysokoškoláci počítali na procenta, dnes na desítky procent. Dřív byli maturanti ředitelé podniků, u zdravotních sester se hodnotily i jiné kvality než diplom Bc. Dnes je sekýrujeme bakalářským studiem, a když nám teče do bot, tak to zrušíme. Obávám se, že pokud budou učitelé trvat na zvýšení platů, opustíme požadavek na jejich vysokoškolské vzdělání a pozveme učitele třeba z Mongolska. A nastane škola hrou. Za jaké práce se dává magisterský titul dohledáte na internetu. To už není legrace, to je komedie.

Jiní odborníci odmítají zbytečné předměty jako je matematika, fyzika, chemie a podle potřeby i další. Důležité je umět informace vyhledat a zpracovat. Na síti je vše. Dvacet procent reklamy, třetina hoaxů a nesmyslů, a samozřejmě informace na světové úrovni. Že mnozí z nás nedovedou rozlišit hodnotné od lží je běžně vidět v denním  tisku. I ovládání informační techniky a technologie není jednoduché. Kolik uživatelů počítače píše všemi deseti? Běžně umí zapnout počítač, zapnout vyhledávač a zpět. Samozřejmě hry. Skutečné funkce té bedýnky jim zůstávají skryté. Každý pubertální šikula si na síti může hrát s takovým člověkem jak kočka s myší. (A to přehlížím prostý fakt, že od dávných časů je matematika považována za nejlepší způsob tréninku myšlení.)

Dítka se musí motivovat, ne týrat požadavky. Vzpomínám na jednoho akademika, který před léty provokoval názorem, že není nutná zvláštní péče o talenty. Tvrdil, že mají v sobě motor, který je pohání. Podobně byl publikován případ mladého, talentovaného vědce, který dostal práci v jednom prestižním zahraničním kolektivu. Na zkoušku dostal úkol, který perfektně splnil. Jak byl překvapen, když na jeho otázku co má dělat dál mu bylo odpovězeno, že nic. U skutečného vědce se totiž dá s jistotou předpokládat, že při své práci objevuje další a další otázky a řeší další a další úkoly aniž by čekal, že ho někdo povede za ručičku. Tupí lidští roboti jsou ideálem mocipánů.

Pokrokových nápadů mají školští odborníci nadbytek. Asi si řeknete, že to není na škodu. Tak pozor! Není všechno zlato, co se třpytí. Čistě náhodou jsem se v posledních dnech setkal s několika lidmi, kteří na výuku a výchovu mají názor ověřený praxí. Tedy:

Už před pětadvaceti lety upozorňovali zaměstnavatelé (tuším, že to tehdy byla reportáž z ČKD), že budou chybět specialisté. Chybí a stále víc. Školští odborníci mají zřejmě hodně dlouhé vedení. A situace je někdy trapná. Stačí mluvit s živnostníky, kteří zaměstnávají několik zaměstnanců. Když posloucháte stesky, že nejen chybí kvalifikovaní lidé, ale ti kvalifikovaní jsou schopni zkazit práci, znehodnotit materiál. Co dodat?

Bohužel přibývá lidí, kteří se domnívají, že nás vytrhne robotizace nebo dovoz kvalifikovaných ze zahraničí. A my budeme vládnout a šéfovat. Robotizace nedokáže všechno (to ovšem mnozí netuší) a zahraniční pracovníci také nebudou na věky tak poddajní, aby sebou nechali orat a vláčet.

Asi je na čase zamyslet se nad (nejen) školskými reformami. Jestli víte co tím myslím.

 

Autor: Karel Ryšán | úterý 5.9.2017 13:32 | karma článku: 12,81 | přečteno: 238x
  • Další články autora

Karel Ryšán

Čekám a čekám…

25.9.2019 v 13:25 | Karma: 25,64

Karel Ryšán

Jak rozumět informacím!

17.8.2019 v 14:25 | Karma: 12,84

Karel Ryšán

Proč jsem optimista?

8.3.2019 v 9:21 | Karma: 12,35

Karel Ryšán

Svaté pravdy

1.3.2019 v 8:30 | Karma: 15,71

Karel Ryšán

Na obranu paní Schillerové

24.2.2019 v 9:16 | Karma: 38,25